Cartea de vizită a hotelului: recepția și zona de așteptare (lobby)

Tehnologiile moderne schimbă nu doar funcționalitatea, ci și designul. Și aici ne referim nu doar la spații rezidențiale, dar și la unități de cazare sau Food Service. Plus, dacă mai adăugăm și situația epidemiologică din ultimii doi ani, reoganizarea radicală a fost esențială pentru adaptarea la noile norme de siguranță.

De exemplu, lanțul hotelier AccorHotels, oferă un nou serviciu de „Check-In online” și „Express Check-Out”, iar multe alte hoteluri dezvoltă aplicații pentru telefoane mobile, cu ajutorul cărora puteți comanda un serviciu sau puteți obține informațiile necesare fără a contacta recepția. Desigur, acest lucru a dus la schimbarea conceptului standart al recepției sau a zonei de lobby. Adică tejgheaua de la recepție a devenit mai mică (datorită reducerii numărului de personal) și totodată extinderea zonei de lobby care a devenit un spațiu multifunțional.

Cu toate acestea, este prea devreme să vorbim despre utilizarea pe scară largă a noilor tehnologii și unul dintre motive este costul destul de ridicat pentru implementarea acestora (mai ales când ne referim la hoteluri sau alte unități de cazare mici). Totuși nu ar trebui să negrijăm recepția, care este ca o carte de vizită pentru cei care pășesc pragul unității. Propun să vorbim în detaliu despre importanța acestui spațiu și care sunt regulile pentru amenajarea acestuia.

Ce înseamnă o recepție și care sunt caracteristicile de amenajare

Cuvântul „receptio” provine din limba latină, care înseamnă „recepție, acceptare”. În ceea ce privește afacerea hotelieră, o recepție este un loc în care oaspeții sunt întâmpinați la sosire, dar și la plecare. Tot aici au loc diverse activități și se oferă multiple servicii: înregistrare, recomandări servicii interne sau externe, comanda taxi sau alte solicitări. Nu știu dacă ați observat, dar recepțiile din hotel sunt mai înalte pentru că angajații îi servesc pe clienți din picioare, față de alte spații cu alte destinații (cum ar fi birouri, centre de înfrumusețare sau SPA). De asemenea, recepția hotelului a fost creată inițial pentru un flux mare de vizitatori (în funcție de numărul de camere). Programul de funționare este 24/24, de luni până duminică, chiar și de sărbători naționale.

Recepția trebuie să reflecte nivelul și statutul hotelului. În consecință, atât personalul, cât și mobilierul (designul spațiului și al mobilierului) sunt gândite la cele mai mici detalii.

Tejgheua din recepție

Recepția este primul spațiu în care intră clienții atunci când se cazează într-un hotel. De aceea, se recomandă ca spațiul comun (lobby, holurile) să fie delimitate de spațiul de lucru (personalul de la recepție) printr-o tejghea, care trebuie să fie atât cu un design atrăgător, dar totodată confortabil, ergonomic și versatil. Tejgheaua trebuie să cuprindă o zonă spațioasă pentru completarea actelor, spațiu suficient pentru angajați, o zonă mică de mini-bar pentru a putea servi o apă sau un ceai/cafea. De asemenea, puteți opta pentru o vitrină de vânzare cu suveniruri sau diverse obiecte utile, cum ar fi un încărcător de telefon etc.

Amplasarea recepției, forma și dimensiunea acesteia

Pentru confortul clienților și al personalului, recepția ar trebui să fie amplasată la parter, nu departe accesul principal și lifturi, astfel încât oaspetele, după înregistrare (sau primirea informațiilor necesare), să poată urca rapid în camera sa. Totodată recepția trebuie să fie în apropiere cu zona de așteptare (pentru clienții care încă nu s-au cazat și își așteaptă rândul într-un mod confortabil), să cuprindă și un back office și o baie de serviciu.

În funcție de forma spațiului și conceptul de design, tejgheaua de la recepție poate avea o formă: dreaptă, semicirculară, unghiulară, în formă de U. Cele drepte se potrivesc pentru spații lungi, cele sub formă de insulă se pretează pentru spații foarte largi și mari. Iar dacă tejgheaua are o formă semicerculară, atunci permite angajatului să fie întotdeauna cu fața către vizitator. Dimensiunea recepției variază în funcție de dimensiunea spațiului:

Înălţimea: de principiu înălțimea standart al unei recepții variază între 110 și 130 cm, dar într-un hotel aceasta poate ajunge și la un H de 150 cm și se datorează faptului că personalul lucrează, de regulă, în picioare.

Adâncimea: așa cum într-o recepție trebuie să existe și un calculator, imprimantă, diverse documente, adâncimea acesteia trebuie să fie de minim 50 cm și poate ajunge până la 70 cm.

Lungimea: Lungimea totală depinde de numărul de camere, dar și de numărul al personalului de la recepție. În acest caz, spațiul de lucru al unui angajat nu trebuie să fie mai mic de 80 cm. De regulă, acest parametru variază de la 80 la 120 cm. Lungimea totală al întregului corp poate fi de 2-3 metri, iar în hotelurile mari – 5 metri.

Cum alegem tejgheaua de la recepție și din ce materiale să fie realizată

Cea mai economică și mai rapidă opțiune este achiziționarea unei recepții de dimensiuni standart. Puteți cere personalizarea părții frontale sau/și al blatului.

Însă hotelurile de lux întotdeauna pun accent pe individualitate, de aceea, nu doar recepția, dar și întregul ansamblu va fi personalizat. În acest caz se lucrează cu designeri specializați în proiecte HoReCa, care inevitabil vin cu soluții și idei ingenioase ca să atragă cât mai mult publicul.

Când vorbim despre materiale din care să se confecționeze o tejghea, clar se pune un mare accent pe durabilitate, funcționalitate și un aspect atragător. Totodată suprafețele vizibile trebuie să fie ușor de întreținut. Deși mulți beneficiari încearcă să economisească la materiale, mă repet – tejgheaua trebuie să fie un obiect versatil. Puteți opta pentru o structură din PAL sau MDF dar blatul și partea frontală se recomandă să fie realizată dintr-un material mai rezistent la uzură. Puteți alege o piatră naturală sau imitație (quartz compozit, ceramică), metal, lemn tratat corespunzător, sticlă, diverse rășini.

Zona de așteptare (lobby)

În orice unitate de cazare, zona de așteptare face parte din recepție, de aceea trebuie concepută ca un tot unitar cu restul spațiului. Scopul inițial al acestei zone era să permită clienții să-și „înveselească” timpul de așteptare. Între timp lobby-ul a devenit un spațiu cu mult mai multe activități și destinații. De exemplu, aici poți stabili întâlniri de afaceri, să vii să-ți bei cafeaua preferată, să-ți aduci laptopul și să lucrezi sau chiar să citești un ziar în liniște.

Ca și reguli de amenajare, sunt la fel ca pentru recepție: pe măsură ce stelele (hotelului) – cresc, calitatea și costul materialelor pentru decorarea acestui spațiu – crește.

Ca și organizare, spațiul trebuie să cuprindă zona de lucru cu mese și scaune, o zonă de relaxare cu canapele și fotolii confortabile și zona de bar cu servire de către personalul hotelului. Și să revenim la tehnologie, aici nu trebuie să lipsească cea mai bună conexiune la internet, prize și diverse soluții de încărcare a gadgeturilor.

Sper ca informațiile de mai sus să vă îndrume să luați cele mai corecte și obiective decizii în amenajarea recepției și al zonei de așteptare. Mult succes!

Articol scris pentru Horeca România.

Poze: Pinterest

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *